Sejadah dan tanda salib

Suatu kisah yang benar dan realiti. Diceritakan sendiri oleh yang mengalami...

Al-kisahnya, hamba allah ni seorang pelajar dari Sarawak. Belajar di sebuah IPTS di semenanjung. Sepanjang berada di semenanjung, dia hanya ada satu sejadah sahaja. Itulah yang di gunakan untuk solat setiap hari. Namun, setiap kali solat hati dia gundah-gelana. Apa yang terbayang di mata hanya tanda salib. Sukar sekali untuk hadirkan hati kepada Allah. Perkara ini berlarutan sehingga berbulan-bulan lamanya. Jenuh difikirkan...di manakah silapnya?

Satu hari, dia terpandang tanda salib kecil-kecil pada sejadah. "Patutlah selama aku solat aku terbayang benda ni. Rupanya ada kat sejadah aku. Betul-betul pada tempat sujud" ngomen sendirian. Lantas dia menarik-narik benang pada sejadah. Alangkah terkejutnya dia. Semakin di tarik-tarik benang pada sejadah semakin jelas tanda salib yang lagi besar. Tepat pada tempat sujud. Ya allah!Inilah sejadah yang aku guna untuk solat...jahilnya aku. Aku tertipu!!!Geramnya punya pasal, lantas sejadah tu di koyakan dan di buang saja.

Kini, dia lebih selesa sujud di lantai tanpa sejadah. Itu lebih baik. Setelah itu, hati merasa tenang setiap kali solat.

Setelah mendengar cerita ini, si teman pun tergerak hati untuk check sejadah dia. Oh!Ternyata pada sejadah dia pun ada juga tanda salib. Tidak!!!Ya! allah selamatkan akidah kami.

Ibroh/Pengajaran...
...Check sejadah kita. Takut-takut ada tanda salib juga...

Inilah ghazwul fikr orang yahudi. Dalam diam mereka ingin merosakkan akidah kita. Teringat satu firman Allah...orang yahudi tidak akan senang selagi mana kita tidak mengikuti agama nya" Ayuh teman! kita bangkit...jangan di biarkan akidah kita di perkotak-katikan.

Semoga bermanfaat
Wallahua'lam






0 comments:

Post a Comment