Dunia menghimpit ku

Terasa sungguh dengan kesibukan kerja ku. Seolah-olah masa 24 jam tu seperti 1 jam. kerja semakin menimbun. Sampaikan aku terpaksa bawa balik. Sebolehnya aku cuba untuk tidak berbuat sedemikian. Apakan daya..aku tak terdaya. Masa untuk solat semakin pendek. Apatah lagi untuk membaca al-quran. Segalanya terasa 'kosong'. Ampunilah dosa ku ya allah....andaikata hati ini mencintai dunia melebihi Mu. Teringat satu hadith "....cinta dunia takutkan mati...".Satu penyakit di zaman sekarang yang menyebabkan kita lupa Allah. Terkadang kita merasakan kita yang berkuasa/mampu untuk menghabiskan semua kerja kita dalam satu hari. Tapi kita lupa..allah maha berkuasa. Kenapa kita risau kerja kita tak siap..tapi kita tak risau kalau kita solat lambat. Tepuk dada tanya iman. Dengan rendah diri aku mengembalikan segala urusan ku kepada Allah. Dalam hati..tak putus-putus aku berdoa..ya allah,mudahkan lah urusan pekerjaan ku. Di kala ini aku cuba aturkan hidupku sebaik mungkin agar dunia bukan lah yang utama. Cukup lah aku hanya mengambil sekadarnya. Masih terngiang kata-kata murobiyah ku "....andaikata kita mengejar akhirat, dunia pasti akan mengejar kita.." sama-sama lah untuk teruskan pengislahan diri. Pengislahan diri tidak akan pernah berhenti. Jangan mengahrap orang lain untuk mengislahkan didi kita. Bertindak lah sebagai seorang yang proaktif...memulakan sesuatu dari diri sendiri...

0 comments:

Post a Comment